Θεσμικός ρόλος (institutional roles) – Αναφέρεται στα κανονιστικά μέρη και τις πραγματικές λειτουργίες της δημοσιογραφίας στην κοινωνία.
Ιδεαλισμός (idealism) – Διάσταση της ηθικής ιδεολογίας. Αναφέρεται στη σημασία που έχουν οι συνέπειες της συλλογιστικής δημοσιογραφίας σε ηθικά διλήμματα.
Σχετικισμός (relativism) – Διάσταση της ηθικής ιδεολογίας. Πολλοί δημοσιογράφοι πιστεύουν ότι οι ηθικές αποφάσεις εξαρτώνται πρωτίστως από το συγκυριακό πλαίσιο, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι η επαγγελματική ηθική είναι καθολική και ανεξάρτητη από το πραγματικό πλαίσιο.
Αντικειμενισμός (objectivism) – Ασχολείται με τη φιλοσοφική ή απόλυτη έννοια του όρου της αντικειμενικότητας. Υπάρχουν δύο κατηγορίες δημοσιογράφων. Στην πρώτη εντάσσονται αυτοί που υποστηρίζουν την ύπαρξη μιας αντικειμενικής αλήθειας στον έξω κόσμο, η οποία μπορεί να αναφερθεί «όπως είναι» και σε αυτή τα γεγονότα πρέπει να διαχωρίζονται από τις αξίες. Στη δεύτερη κατηγορία, εντάσσονται οι «υποκειμενικοί δημοσιογράφοι», οι οποίοι υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα και οι ειδήσεις είναι απλά μια αναπαράσταση του κόσμου, που γίνεται επιλεκτικά και απαιτεί ερμηνεία.
Επιστημολογία (epistemologies) – Αφορά τη δυνατότητα πρόσβασης της πραγματικότητας και τη φύση των αποδεκτών στοιχείων. Δίνεται έμφαση στην αντικειμενικότητα των πληροφοριών.
Εμπειρισμός/Εμπειριοκρατία (empiricism) – Ασχολείται με τα μέσα που αξιοποιούνται ώστε ένας ισχυρισμός να προβάλλεται ως αληθινός. Στην δημοσιογραφική κουλτούρα δίνεται προτεραιότητα στην εμπειρική αιτιολόγηση της αλήθειας, με έμφαση στην παρατήρηση, στην μέτρηση, στα αποδεικτικά στοιχεία και στην εμπειρία.
Παρεμβατισμός (interventionism) – Αναφέρεται στις αντιλήψεις του θεσμικού ρόλου των δημοσιογράφων. Αντανακλά το βαθμό στον οποίο οι δημοσιογράφοι επιδιώκουν ειδικές αποστολές και προωθούν ιδεολογικές αξίες. Οι δημοσιογράφοι διακρίνονται σε δύο είδη: (α) αυτοί που παρεμβαίνουν, εμπλέκονται, διεκδικούν κινητοποιούνται δραστικά και (β) αυτοί που αποστασιοποιούνται από τα γεγονότα μένοντας αμέτοχοι και κρατώντας ουδέτερη στάση, αλλά παράλληλα αντικειμενική και αμερόληπτη.
Εμπορικός προσανατολισμός/προσανατολισμός της αγοράς (market orientation) – Είναι η αντανάκλαση δύο βασικών τρόπων αντιμετώπισης του κοινού, που αφορά το ρόλο τους ως πολίτες ή καταναλωτές. Οι δημοσιογράφοι προβάλλουν την πολιτική ενημέρωση ως μέσο για τη δημιουργία ενημερωμένων πολιτών.
PROJECT
journalism culture
CLIENT
Pantasos
DATE
September 2023
DESIGNER
Pantasos