Pantasos

Ο ρόλος των κοινωνικών μέσων

Οι τεχνολογίες και οι υπηρεσίες του Web 2.0 αποδίδονται με τον όρο κοινωνικά μέσα (social media). Τα κοινωνικά μέσα είναι υπηρεσίες βασισμένες στον Ιστό και έχουν ως κύρια χαρακτηριστικά: τη συμμετοχή, την ανοικτότητα, τη συνομιλία, τη δημιουργία κοινότητας και τη συνδεσιμότητα. Προσφέρουν, επίσης, τη δυνατότητα σε άτομα που βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη του πλανήτη να συνδέονται και να συνεργάζονται χωρίς να απαιτείται άμεση επαφή.

Ωστόσο, λόγω της ανάπτυξης των κοινωνικών μέσων η «κλειστή» επαγγελματική κουλτούρα των δημοσιογράφων διαταράσσεται, το επάγγελμα της δημοσιογραφίας κατακερματίζεται (fragmented), βρίσκεται πλέον παντού (omnipresent) και παίρνει τη μορφή της «περικλείουσας δημοσιογραφίας» (ambient journalism).

Έτσι, οι δημοσιογράφοι και το αναγνωστικό κοινό συγκροτούν ένα συλλογικό οικοσύστημα, στο οποίο οι ειδήσεις δεν αποτελούν αποκλειστικό προνόμιο της μιας ή της άλλης ομάδας, αλλά προκύπτουν συλλογικά.

(Hermida 2012: 310-313).