Pantasos

Πώς τα κοινωνικά δίκτυα διαμορφώνουν τη δημοσιογραφία;

Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί προσθέτουν στις ιστοσελίδες τους την λειτουργικότητα της κοινωνικής δικτύωσης (social networking functionality), ώστε να διευκολύνουν τους χρήστες να μοιράζονται υπερσυνδέσμους. Με αυτό τον τρόπο, η αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για τον διαμοιρασμό ειδήσεων και πληροφοριών ενισχύεται διαρκώς. Στις μέρες μας, ολοένα και περισσότεροι πολίτες επιλέγουν τα κοινωνικά δίκτυα για να συζητούν την επικαιρότητα με συγγενείς, φίλους και γνωστούς.

Σύμφωνα με έρευνες οι πολίτες αξιολογούν ως πολύ σημαντική τη δυνατότητα να μοιράζονται τις ειδήσεις που μαθαίνουν. (βλ. Olmstead et al. 2011, Hermida et al. 2011)

Όταν οι χρήστες φεύγουν από μία ειδησεογραφική ιστοσελίδα, τα εργαλεία διαμοιρασμού που εμφανίζονται στα κείμενα των ειδήσεων είναι οι υπερσύνδεσμοι που έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότερο (οι σελίδες, δηλαδή, που έχουν την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα). Αν και επιφανειακά ο διαμοιρασμός στα κοινωνικά δίκτυα φαίνεται μια [απλή και μονοδιάστατη] ενέργεια, εντούτοις παίζει σημαντικό ρόλο στην [παραβίαση] της δημοσιογραφικής αυθεντίας, που είναι υπεύθυνη για το «τι πρέπει να ξέρει το κοινό και πότε πρέπει να το μάθει». Ο χρήστης, απομακρύνοντας μία είδηση από το αρχικό της περιβάλλον, είναι σαν να τη θέτει σε νέο πλαίσιο και στέλνει έτσι ένα έμμεσο μήνυμα για το περιεχόμενό της στο κοινό. Η είδηση βρίσκεται, πλέον, σε έναν καινούριο χώρο, αποκομμένη από τον αρχικό διαδικτυακό της χώρο και τίθεται στη διάθεση των χρηστών του εκάστοτε κοινωνικού δικτύου.